Jak poznat kvalitu finančního poradce

Kvalita

 

Stojím si za názorem, že mít finančního poradce je stejně důležité jako mít obvodního lékaře. Důležité ale je, aby byl poradcem a ne prodejcem nebo pojišťovákem. Jak tedy odhalit kvality a postoje poradce?

O tom, jak si poradce najít, možná napíši speciální článek. Nyní předpokládejme, že už máte s poradcem domluvenou schůzku a chcete zjistit, jestli je poradce kvalitní. Rozhodně je dobré zjistit to dříve, než po podpisu smluv a odeslání peněz.

Před schůzkou:

Mnohé se o poradci dozvíte ještě předtím, než na schůzku vyrazíte.

Společnost- informaci, kterou byste měli mít, než vyrazíte na schůzku, je jméno společnosti, pro kterou poradce pracuje. To by nemělo vést k předsudkům, ale můžete se připravit na nedostatky, které by mohly nastat, a Vy se na ně připravíte hledáním informací o společnosti na internetu. Příkladem mohou být společnosti známé pro lhaní klientům, zamlčování informací, prodej IŽP, propagaci konkrétních produktů bez ohledu na klienty… Když se připravíte předem, budete moci lépe odhalit, zda i Váš poradce má stejné chyby.

Poradce na internetu- většina poradců se na internetu příliš neprezentuje. Dokonce mnozí internet ani pracovně příliš nevyužívají a jsou tak ovlivňování jen svými spolupracovníky. U těch, kteří internet aktivně využívají, se dá očekávat vyšší kvalita práce, protože vědí, co se o těch nekvalitních píše. Většina poradců, se kterými jsem na internetu v kontaktu, se zdá být velice kvalitní. Pokud naleznete o poradci množství informací na internetu, dá se předpokládat lepší postoj ke klientům (pokud jsou ty informace kladné). Stejně tak v mnoha diskuzích můžete nalézt jejich názory a způsoby práce, které také o mnohém vypoví.

Způsob oslovení- nejoptimálnějším způsobem je, když si poradce vyberete sami. To se ale spíše nestává. Taktéž dobrým způsobem je, když jste doporučeni známými. Známí Vám mohou potvrdit, že je dobrý a třeba i ukázat, s čím jim pomohl. Třeba odhalíte situaci, kdy byli známí napáleni a Vy jim zachráníte desetitisíce korun. Další možností je, že poradce Vás oslovil přes telefon nebo email bez jakéhokoliv zjevného důvodu. To příliš přesvědčivé není. Nicméně občas se i ten nejlepší začínající poradce dostane do situace, kdy jsou tyto cesty jeho jedinou možností. Schopnost brát si doporučení a postoje ke klientovi si ne vždy odpovídají.

Místo schůzky- zde jsou tři možnosti. Kancelář, u Vás doma, v restauraci nebo jiném veřejném místě. Ani jedno o kvalitách příliš nevypovídá.

Na schůzce:

Příroda (Bůh, chcete-li) nás obdařila pusou, abychom mohli mluvit. Na schůzce bude důležité nesedět jako pecka, ale neustále se ptám a říkat vlastní názory.

První dojem- nebojte se dát na první dojem. Tělo nejlépe pozná, jaký ten druhý je. Pokud se Vám od prvního pohledu poradce hnusí, nemá příliš cenu ztrácet Váš i poradcův čas. Přeci chcete mít svého poradce rádi, jako by i on měl mít rád Vás. V OVB jsem neustále slýchával, že je důležité, aby bylo na poradci vidět, že je úspěšný. Drahé auto, oblek, hodinky…  To rozhodně o kvalitě nic neříká. Poradce v teplákách a ve Favoritu si ale buďto příliš nevydělá, nebo má rád staré věci.

Testování- pokud ve Vás špatný dojem nezanechal, je čas na testování jeho vědomostí a postojů. Ideální poradce se bude ptát na mnoho i osobních informací (děti, dluhy, zaměstnání, příjmy, výdaje, zdravotní stav…). Pokud ne, něco je špatně. Čím více se budete ptát Vy, tím spíše odhalíte poradcovo nitro. Mnozí poradci mají naučené postupy a jasnou osnovu. Pokud je rozhodí jakákoliv odbočka od tématu, asi nejsou úplně nejvzdělanější a nezvládají individuální přístup.

Co tedy můžete testovat?

Vztah s klientem: Zeptejte se, jak si představuje spolupráci s klientem. Jak často byste se měli vidět, jak spolu budete komunikovat atd. Důležité je, aby poradce nemusel příliš přemýšlet. Pokud je pro něj vztah s klientem důležitý, tak ví, jaký by měl být.

Doporučení: Každý bezplatný poradce je závislý na doporučení. Ale kvalitní poradce ví, že si je zaslouží a že mu je dáte. Proto na Vás s počátku netlačí, maximálně se jen zmíní a řeší je až po podepsání projektu. Pokud je doporučení hlavním probíraným tématem, tak to příliš dobrého nevěští.

Hloubka znalostí a upřímnost: Nikdo nenosíme v hlavě veškeré vědění světa, ale něco bychom vědět měli. Vyberte si nějaké téma, o kterém si něco nastudujete. Ideálně takové, ve kterém jsou nějaká pevně daná čísla. Na toto téma se poradce jen tak mimochodem zeptejte. Pokud Vám odpoví špatně, ujistěte se, jestli je to opravdu tak, a pokud si zatím bude stát, asi není úplně upřímný nebo vzdělaný. Ani jedno není dobré. Upřímný poradce Vám slíbí, že Vám to do příště zjistí, když neví. A to i splní.

Životní pojištění: ŽP je téma, které rozděluje poradce na dvě části. Jedni jsou zastánci spoření v něm a druzí zarputilými odpůrci. Hádejte, kteří jsou lepší. Odpovědi najdete v mnoha mých článcích. Zkuste nenápadně převést řeč na toto téma. Je to důležitý postoj poradce, který byste měli znát (poznáte ho nejpozději při podpisu smluv).

Nezávislost: Mnozí poradci se nezávislými pouze tváří. Pokud se Vám povede převést řeč na konkrétní produkty a společnosti, zjistěte jaký má přehled o produktech na trhu a jestli dokáže u více produktů najít jejich výhody. Poradce, který Vám řekne, že právě jeho produkt je zaručeně nejlepší na trhu zaručeně lže a není nezávislý.

 

To bylo několik tipů, jak nahlédnout do duše poradce. V některém z příštích článků se podíváme, jak si názor na poradce ověřit při prezentaci finančního plánu. Jak poznat, že kromě solidního vystupování, pracuje zodpovědně i při tvorbě plánu.

 


Další informace:

Mé odpovědi na nejožehavější otázky ve finančním poradenství

Informace o životním pojištění

Přidat komentář



Anti-spam: Sestav puzzle
¨Finanční plán